Konfliktuskezelés


A konfliktust nem megoldani kell, mert a konfliktus maga a megoldás. Ezért a legjobb, amit egy konfliktussal tehetünk, hogy felvállaljuk, beleállunk. Mit jelent ez pontosan? Megtanuljuk tűrni a feszültségét, megfigyeljük magunkat, a helyzetet, az érzéseinket. Megismerjük kívülről- belülről azt a helyzetet, azt a rendszert ami előállította ezt a feszültséget, melynek nyomán felszínre került, és kifakadt a konfliktus.

Ha ezt megtanuljuk, olyan fejlesztési potenciál birtokosai leszünk, amit nagyon kevesen tudnak jól. Sok ügyfelem volt már az elmúlt 6 év alatt, mióta coachinggal, fejlesztéssel foglalkozom, de a konfliktusok felvállalásával, kezelésével kivétel nélkül mindenkinek problémája akadt. Először is nagyon kevesen merik felvállalni, és még kevesebben tudnak hatékonyan konfrontálódni, és annál is kevesebben tudják, és merik rendszer szinten alkalmazni az ebben szunnyadó óriási fejlesztési lehetőségeket.

 

Az esetek döntő többségében inkább nem merik a szervezetek felvállalni a konfliktusokat. Nincs meg a kultúrája a visszajelzésnek, nem tudjuk kezelni a kapcsolati szintű feszültségeket. Ilyenkor idővel megfagy a levegő, mert a csoport tagjai nem merik egymást nyíltan megbántani, viszont ezzel egyidőben megfagy a kommunikáció is, és nem tud áramlani az információ. Sok esetben megjelenik a bűnbak képzés, azaz egyvalaki viszi el a balhét, aki végül távozásra kényszerül, és ideglenesen fellélegzik a csapat, a szervezet.